Baggrund

Susan Lange er uddannet på Kunsthåndværkerskolen i Kolding (i dag Det Kongelige Danske Akademi) i 1994, Institut for Unika Keramik. Det var dengang, der var frihed til at eksperimentere og lære nyt af skolens mange gæstelærere. Skolens håndværksmæssige fokus har givet Susan Lange et solidt fundament som afsæt for udvikling. For lige så snart keramikeren får en ny idé, kan hun omsætte den i materialet. Den håndværksmæssige færdighed er en gave, der kombineret med erfaring bliver ved med at give. Nye broer bygges over tidligere erfaringer og projekter, der samler sig til nye stier og måske hovedveje – især, når man som Susan Lange er skabt med nysgerrigheden forrest.

Som helt ung tog Susan Lange ud i verden. Rejste afsted med åbent sind og videbegærlighed i rygsækken. På stop gennem Europa, på cykel gennem Afrika, på langvarigt arbejdsophold i Tyskland, hvor hun uddannede sig til sygeplejerske og arbejdede på et homøopatisk hospital. Hun savnede dog leret og tog kontakt til nogle norske keramikere, som hun havde haft ophold hos under sin opvækst i Norge 11 år tidligere. Tilbage i den norske Skærgård mødte hun en japansk keramiker, der anbefalede hende at søge ind på Kunsthåndværkerskolen i Kolding. Som sagt så gjort, og efter endt uddannelse, flyttede Susan Lange ind i den gamle Købmandsgård i Sønderjylland med sin familie, hvor de bor i dag. Den store imødekommenhed i det fremmede, som Susan Lange mødte på sine rejser, bor i værkstedet som en evig inspiration og ’reminder’ om, altid at kigge rundt om det næste hjørne. For hvad mon man finder og hvem mon man møder?

Inspiration

Susan Lange finder inspiration alle steder og samler på ukonventionelle værktøjer i sin evige søgen efter nye udtryk. Med et generøst samlergen er der ikke den sten, den struktur eller den form, som ikke sætter noget i gang hos keramikeren. Udover naturen, som hun færdes i dagligt, har hun en nørdet forkærlighed for redskaber og værktøj. Send hende ind i en svensk køkkentøjsbutik og hun kommer ud med alskens, altid smukke, træredskaber, som hun kan bruge i værkstedet. Send hende ind i en fransk isenkræmmer og hun kommer ud med skruer og dingenoter, der kan sætte aftryk i leret og skabe uendelige variationer af dekorationer. For det åbner verdener at prøve ting af. At være modtagelig for, hvad man møder, hvis man tør. For man kan ikke tænke sig til alt. Det meste skal prøves af i og sammen med leret ­– for materialet fortæller dig, om du er på rette vej.

I de senere år er Susan Lange igen begyndt at rejse – studieture til Japan, Kina og Frankrig giver inspiration og nye faglige relationer. At rejse ud er også en evig kilde til at se sig selv med andre øjne og møde nyt med sine egne. Særligt de dele af verden, der er anderledes end vores, har givet keramikeren store erkendelser – i formsprog, farver og metoder. Også her går nysgerrigheden forrest og folder sig ud i refleksioner og værker, når Susan Lange er tilbage i værkstedet.

Formsprog

Susan Langes formsprog er hybrider af forskellige teknikker. Af forskellige brændinger, glasurer og dekorationer. Af kombinationer imellem dem. Pladeteknik, håndmodellering og skiven, hvor hun drejer kopper og krukker til perfektion, er alle faste følgesvende i hendes daglige praksis. Og særligt skiftet imellem dem – i både udførsel og udtryk –­ giver energi og diversitet i arbejdsmetode og det færdige resultat, for ofte flytter en teknik, et udtryk eller en form med over i det næste – og omvendt. Som en frugtbar vekselvirkning mellem form, materialets muligheder, overfladens stoflighed og den endelige farvesætning. I leret bygger, drejer og modellerer hun former, der ofte har plads til både lys og skygge, liv og bevægelse, harmoni og spændstighed. Udvikling og nytænkning af værktøjer, brug og måder at effektivere processerne på er også en stærk medspiller i værkstedet, hvor Susan Lange arbejder med forskellige æstetiske dekorationer; fra det enkle og stramme til det mere organiske og dekorative – understreget af glasurerne og de forskellige brændinger som højtbrændt stentøj, raku og sodabrænding, der til

føjer objekterne unikke farvesætninger, sammensmeltninger og taktile strukturer. I de senere år er Lange blevet særlig optaget af Soda-brænding, og har fået bygget en specialovn i haven, som hun deler med sine kollegaer. Glasurer er dog en livslang fascination for Susan Lange, der eksperimenterer uafladeligt med opskrifter og efterhånden har opbygget et enormt arkiv af glasurprøver, der raffineres yderligere, som årene går.

Scroll til toppen